Réponses aux demandes d'information

​​​Les réponses aux demandes d’information (RDI) sont des rapports de recherches sur les conditions dans les pays. Ils font suite à des demandes des décideurs de la CISR.

La base de données contient les RDI en français et anglais archivées depuis sept ans. Les RDI antérieures sont accessibles sur le site Web European Country of Origin Information Network.

Les RDI publiées par la CISR sur son site Web peuvent contenir des documents annexés inaccessibles en raison de problèmes techniques et peuvent inclure des traductions de documents initialement rédigées dans d'autres langues que l'anglais ou le français. Pour obtenir une copie d'un document annexé et/ou une version traduite des documents annexés de RDI, veuillez en faire la demande par courriel.

Avertissement

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Les réponses aux demandes d'information (RDI) citent des renseignements qui sont accessibles au public au moment de leur publication et dans les délais fixés pour leur préparation. Une liste de références et d'autres sources consultées figure dans chaque RDI. Les sources citées sont considérées comme les renseignements les plus récents accessibles à la date de publication de la RDI.    

Les RDI n'apportent pas, ni ne prétendent apporter, de preuves concluantes quant au fondement d'une demande d'asile donnée. Elles visent plutôt à appuyer le processus d'octroi de l'asile. Pour obtenir plus de renseignements sur la méthodologie utilisée par la Direction des recherches, cliquez ici.   

C'est aux commissaires indépendants de la CISR (les décideurs) qu'il incombe d'évaluer les renseignements contenus dans les RDI et de décider du poids qui doit leur être accordé après avoir examiné les éléments de preuve et les arguments présentés par les parties.    

Les renseignements présentés dans les RDI reflètent uniquement les points de vue et les perspectives des sources citées et ne reflètent pas nécessairement la position de la CISR ou du gouvernement du Canada.    

4 March 2015

NGA105115.E

Nigeria: Emergency Travel Certificates issued by the Nigerian High Commission in Ottawa, including procedures and requirements to obtain said Certificate, and security features; whether applicants who have no documentation can obtain an Emergency Travel Certificate (2014-March 2015)

Research Directorate, Immigration and Refugee Board of Canada, Ottawa

In a 23 February 2015 interview with the Research Directorate, an official of the High Commission of Nigeria in Ottawa indicated that Emergency Travel Certificates are issued "in emergency cases such as when an individual may have lost their passport" (Nigeria 23 Feb. 2015).

The website of the High Commission indicates that applicants must submit the following when requesting an Emergency Travel Certificate:

  1. Formal request letter ... [including the applicant's] current address and telephone number ....
  2. Police report or a copy of Applicant's bio-data page of Nigerian Passport
  3. 2 passport-size photographs
  4. Copy of itinerary or airline ticket
  5. $100.00 in money order payable to the Embassy of Nigeria
  6. Self-Addressed return envelope (Canada priority or Express post Courier Envelope Only). (ibid. n.d.)

The representative of the High Commission stated that Emergency Travel Certificates cannot be issued to individuals who are unable to provide documentation confirming their identity and that the Certificate has the following features: a signature, a Nigerian logo as well as the issuing embassy's serial number and logo (ibid. 23 Feb. 2015). The High Commission of Nigeria website indicates that the Emergency Travel Certificate is valid for 30 days and can be used only for a one-way journey (ibid. n.d.).

This Response was prepared after researching publicly accessible information currently available to the Research Directorate within time constraints. This Response is not, and does not purport to be, conclusive as to the merit of any particular claim for refugee protection. Please find below the list of sources consulted in researching this Information Request.

References

Nigeria. 23 February 2015. High Commission in Ottawa. Correspondence from an official to the Research Directorate.

_____. N.d. High Commission in Ottawa. "Requirements for Obtaining Emergency Travel Certificates." <http://www.nigeriahcottawa.ca/citizen-services/emergency-travel-certificates> [Accessed 25 Feb. 2015]

Additional Sources Consulted

Internet sites, including: Nigeria – Embassy in Washington, High Commission in Ottawa, Nigerian Immigration Services.



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